יום רביעי, 26 בספטמבר 2012

אני רוצה טיפול זוגי שיעזור, ולא סתם יבזבז זמן וכסף...

רוב האנשים רוצים טיפול פסיכולוגי שיעזור באמת, ולא סתם יבזבז להם את הזמן ואת הכסף. וזה נכון לא פחות לגבי טיפול בזוגות. כשזוג לא מסתדר - משפחה שלמה עלולה להתפרק. חיים יכולים להשתנות מהקצה לקצה. אנשים עלולים להיכנס לדיכאון ולבעיות כלכליות בעקבות הפרידה. ילדים, כמובן עלולים להיפגע.

איך מונעים את כל זה?

חשוב לפנות לטיפול זוגי.
אבל חשוב לדעת: התוצאות של טיפולים זוגיים לא ספציפיים אינן טובות. אחוזי ההצלחה הם 35%, ואחרי כן יש עוד ירידה בזוגיות. 
אחרי קריאה מרובה התחלתי אני לעבוד עם גישה אחרת, שבה אחוזי ההצלחה גבוהים הרבה יותר: 86%. ואין אחרי כן נפילה במצב.
אני מרגישה יותר טוב עם עצמי כשאני עובדת טוב, וכמובן - הזוגות הצילו את חייהם ואת משפחתם. 
אני מפרטת כאן את הטיפול שבו מדובר. 
כדאי לקרוא: למי שצריך, ולמי שמכיר זוגות שצריכים. 

הטיפול בו אני מטפלת בזוגות מבוסס על גישת ה-EFT, ה- Emotion Focused Therapy, כלומר: טיפול זוגי המבוסס על רגשות.


 היתרונות של הטיפול הזוגי ממוקד-רגשות:
-          הטיפול הזוגי ממוקד רגשית נחשב היום לטיפול הזוגי המוצלח ביותר מבחינת תוצאות הטיפול, כפי שנבדק מחקרית: לעומת אחוזי הצלחה בטיפולים זוגיים אחרים של 35%, ב-EFT נמצאו אחוזי הצלחה של 75%, ו-86% מבין הזוגות מדווחים על הרגשה טובה יותר ביחסים שלהם.

-          טיפול זה נבדק ותוקף גם במגוון של אוכלוסיות, ובמגוון של בעיות זוגיות (טיפול זוגי סביב בעיות חרדה ודיכאון, טיפול זוגי סביב מחלה כרונית, טיפול זוגי סביב פוסט-טראומה ועוד).

-          בטיפול הזוגי ממוקד-רגשות אין נטייה לנסיגה אחרי סיום הטיפול, נטייה ששכיחה בטיפולים זוגיים אחרים.

-          הטיפול ממוקד-רגשית הוא טיפול שנעים לזוג להיות בו, והנשירה ממנו מעטה.

-          הטיפול הזוגי ממוקד רגשות הוא קצר, ונמשך 8-20 פגישות, ובמקרים קשים במיוחד – עד 30 פגישות.


 מה מבדיל את ה-EFT מגישות אחרות של טיפול זוגי:
  1. המטפל עוזר למטופלים לעבד את החוויה שלהם, פנימית ובין-אישית, בעיקר חוויה רגשית של היחסים, וגם לעיתים מנסה להציע צורות תקשורת אחרות. הוא אינו מלמד צורות התנהגות אחרות, כמעט ואינו מפרש או שופט.
  2. יש התמקדות עיקרית על הכאן ועכשיו בשעת הטיפול, ברמה הפנימית, גופנית, ובין-אישית. פחות התמקדות בעבר (רקע משפחתי), או בעתיד (מתן משימות).
  3. מטרת הטיפול היא ליצור קשר בטוח. מניחים שבזמן מתח זוגי קשה ליישם התנהגויות חדשות שיילמדו, או הסכמים חדשים. נושאים שנויים במחלוקת ייפתרו כשהקשר הבטוח יהיה קיים.
  4. ההתמקדות היא ברגשות – המטרה היא להעלות רגשות, לעבד אותם, לפתח הבנה שלהם, מאחר שהם נתפסים כמשפיעים על העמדה בתוך הקשר וכגורמים לשינוי.
  5. רואים אנשים כפי שהם – רואים אנשים לא כמביאים בעיות פתולוגיות אלא כמביאים צרכים לגיטימיים ומסתגלים שהסתבכו בתוך ההקשר הפגיע של הזוגיות. יש נטייה לתקף אנשים ולתת לגיטימציה לרגשות וצרכים.

 מקורות של ה-EFT:

EFT מאפיין שיחה דמיונית אפשרית בין קרל רוג'רס, פסיכולוג חוויתי והומני, למינושין, שהוא מטפל מבני של מערכות. 

-          יש לשיטה משותף עם גישות מסורתיות הומניסטיות, שמתמקדות בהבנה אמפתית של החוויה המיידית של הפציינט, במיוחד ברגשות שלו ובנקודת ההתייחסות שלו.

-          החוויתיות מתבטאת ב: 1. מתמקדים במה קורה לאנשים בהווה 2. האמפתיה והתיקוף של המטפל יוצר הקשר חיובי לגילוי עצמי וליצירת חוויה חדשה. הקבלה של המטפל יוצר ביטחון שמאפשר לנטיות של המטופל לריפוי-עצמי לפרוח. 3.מדגישים איך רגשות משפיעים על הקשר

-          המערכתיות מתבטאת ב: 1. מראים איך רגשות והתנהגות של כל אחד היא תוצאה של התנהגות האחר, וגם משפיעה על הרגשות וההתנהגות של האחר. 2. מעבדים ומראים מבנה ותהליך של אינטראקציה, כמו רודף-נרדף וכו'. 3. מראים את התפתחות המעגלים השליליים בזוגיות, שיש להם כוח התמדה משלהם. 4. יש דגש על מעגליות של תהליכים, ולא על סיבתיות ליניארית.

-          יש גם התייחסות לתיאוריות של קשר, ולתיאוריות של יצירת מוטיבציה.


 למי ה-EFT  אינו מיועד :
זוגות שיש אצלם אלימות, ובני-זוג שנפרדים.


אשמח לתגובות, שאלות וחוויות - אשמח לענות כאן!