‏הצגת רשומות עם תוויות טיפול פסיכולוגי בדיכאון. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות טיפול פסיכולוגי בדיכאון. הצג את כל הרשומות

יום רביעי, 29 באוקטובר 2014

על טיפול פסיכולוגי בדיכאון ובמצבי רוח

 
נשים רגישות יותר מגברים לעצב ולמצבי רוח, אך גם גברים יכולים לסבול מעצב, מצבי רוח ודיכאון. 
איך מתמודדים עם עצבות, דיכאון ומצבי רוח? ואיך טיפול פסיכולוגי יכול לעזור במצבים האלו?
קודם כל, טיפול פסיכולוגי עוזר  ״לפתוח״ את הבעיות, שנראות לעיתים סבוכות וללא תקווה. ״לפתוח״ במובן של פקעת שנראית סבוכה ומלאת קשרים. וגם לא מובנת. השיחות בטיפול הפסיכולוגי עוזרות להתיר את הקשרים. הן עוזרות להבין: מדוע את עצובה? מדוע את מדוכאת? מה גורם לך למצבי רוח? מה חסר לך בחיים שלך?
כמובן שגם עצם הפתיחה והדיבור על הנושא באווירה פרטית, לא שיפוטית ומקבלת - עוזרת מאוד. ההבנה של הבעיה עוזרת להבין שהעצב והדיכאון לא הופיעו ״סתם״.  שיש להם ״סיבות טובות״. וההבנה הזו נותנת לגיטימציה לרגשות הקשים, ומרגיעה. וההבנה עוזרת כמובן לנתח ולדעת רציונלית מה השתבש. ושאפשר לתקן. אסור לזלזל בניתוח הרציונלי של בעיות. ובהחלט חמישים דקות של שיחה שבועית עוזרות להבין ולנתח את הבעיות בחיים שלך שגורמים לך להיות לא שמחה. או לא שמח. 
עצם השיחה של אדם על בעיותיו עוזרת לו להבין אותן הרבה יותר טוב מפני שהשיחה עוזרת לאדם עצמו לראות באור ברור יותר את ה״שדה״ הכולל. השיחה עצמה בטיפול הפסיכולוגית יוצרת יש מאין: היא יוצרת הבנות והארות חשובות, שללא השיחה אדם לא היה מגיע אליהן.
הפסיכולוגית שמקשיבה לך אומרת לך כמובן גם את הבנותיה המקצועיות לגבי הבעיות ומדוע את עצובה. או עצוב. היא גם מגלה אמפתיה והבנה לרגשות. אני אישית גם מציעה פתרונות כשצריך. מעודדת. 
מלמדת טכניקות וכלים מעשיים למי שזקוק ומעונייין.
וכל אלו עוזרים. 
וכמובן שיש גם את העבודה האישית של כל אחת ואחד אחרי הפגישה. הדברים שדוברו בפגישת הטיפול הפסיכולוגי ממשיכים לעשות את העבודה שלהם גם אחרי הפגישה. המסרים מחלחלים.  המילים שאמרה הפסיכולוגית משפיעות. ההבנות שהאדם הבין בעצמו בטיפול הפסיכולוגי ממשיכות להיבחן במצבים השונים של חייו, לאורך השבוע. 
בהדרגה מתחיל להיות שיפור במצב הרוח הכללי. גם אם השינוי אינו מיידי, הרי רואים הקלה בבעיות ושיפור משמעותי והדרגתי באיכות החיים.
את הטיפול הפסיכולוגי ממשיכים כל עוד מרגישים שזקוקים לו. כל אחד מרגיש לכמה פגישות הוא זקוק. יש אנשים שבאים לטיפול של שנה או שנתיים ואף יותר. יש המסתפקים בחצי שנה. ויש המשתמשים בכמה פגישות בלבד וזה מספיק להם. במיוחד כשהבעיות אינן חמורות. 
לסיכום, עם דיכאון ועצבות חשוב ואפשר להתמודד. הטיפול הפסיכולוגי עוזר להתמודד עם דיכאון בעזרת שיחות באוירה מקבלת ומבינה ומייעצת. בהדרגה חל שיפור באיכות החיים ובמצב הרוח. כן, כדאי להשקיע בעצמנו כשצריך, כדי שלא לסבול וכדי לשפר את ההרגשה הכללית. 

יום שני, 25 בנובמבר 2013

מה קורה לי בחורף הזה?!


מה קורה לאנשים בחורף? מה עובר עליהם? חסר להם סרוטונין? הם לא מבלים מספיק?
אני שומעת מכולם על כל מיני בעיות עכשיו בחורף.
החורף הוא עונה לא קלה, גם במדינה שלנו, שבה יחסית חמים בחורף, במיוחד בצהרים, במישור החוף.
ובכל זאת – קריר בערבים. אנחנו לא יוצאים לבלות. עסוקים מדי בעבודות ובדברים שצריך לעשות. מכונסים. ברפואה הסינית אומרים שבסתיו אתה צריך לשמר את האנרגיה שלך, לא לבזבז אותה, כי אין לך הרבה.
ואולי אין זה מקרי שבחנוכה מדליקים כל כך הרבה נרות – אנחנו זקוקים לאור שיאיר את מצבי-הרוח ואת החושך שנכנס ליום מוקדם מאוד.
ומה עושים, אתם שואלים. אולי יש לך עצות?
כן, יש לי כמה עצות.
שבו בשמש, תאכלו אוכל טוב. אני מצרפת כאן לינק לרשימה בנושא, שממליצה לאכול מזון עשיר בויטמין D ובאומגה 3, כמו דגים, וגם בטריפטופן, כמו הודו ועוף. ברשימה גם ממליצים לצאת יותר החוצה, להיות באור השמש כמה שניתן.
ואין ברירה – צריך גם לעשות עבודה עצמית. כל אחד עם הבעיות שלו.
לברר עם עצמו, או בטיפול פסיכולוגי – מה מטריד אותו. כי אולי זה טוב שבחורף עולות כל הבעיות, אולי זה טוב, מפני שזה מכריח אותנו להתמודד עם הבעיות שלנו, וגם למצוא להן פתרונות. ייתכן שבאביב הכל ייראה טוב יותר, אבל זה מפני שעבדנו על הבעיות וניסינו להתמודד איתן בחורף.
אז שבו עם עצמכם וחשבו:
מה קורה לכם? למה רע לכם? מה יכול לעזור לכם להרגיש טוב יותר.
דברו עם אנשים שקרובים לכם. לדבר עם אנשים קרובים יכול מאוד לעזור.
וזה אף פעם לא בושה ולא חבל ללכת לטיפול פסיכולוגי. בטיפול פסיכולוגי אישי, או זוגי, אפשר לדבר על בעיות ועל קשיים. אפשר לשבת בשקט, ולספר מה שקשה. בטיפול הפסיכולוגי יש זמן ומקום ואפשרות לדבר עם מישהו מקצועי ותומך ומבין על מה שקורה. הטיפול הפסיכולוגי מאפשר עבודה נפשית חשובה, שיכולה לעזור לכם מאוד.
אז בברכת חורף לא קשה מדי, ושיהיה בכל זאת פורה. שבסוף החורף תבינו שהקשיים הביאו גם הבנות חדשות וגם פתרונות טובים.

רחל בר-יוסף-דדון, פסיכולוגית קלינית ומחברת הספר "93 כלים לאושר"