‏הצגת רשומות עם תוויות דיאטה אשדוד. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות דיאטה אשדוד. הצג את כל הרשומות

יום שלישי, 31 בדצמבר 2019

דיאטה בעזרת טיפול פסיכולוגי

היום כתבתי על כך פוסט באתר שלי.
זהו הלינק:
https://www.hargasha-tova.com/wp-admin/post.php?post=3357&action=edit

בשתי מילים: קראתי לאחרונה לא מעט ספרות בנושא, ואשמח לעזור למי שרוצה לעשות דיאטה, או יותר קשה: לשמור על השגי הדיאטה.
בברכה,
רחל




יום חמישי, 15 בנובמבר 2012

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי באכילת-יתר והשמנה


כלים מהטיפול הקוגינטיבי-התנהגותי בטיפול פסיכולוגי באכילת-יתר ובהשמנה


כפי שכתבתי ברשימה קודמת על טיפול פסיכולוגי באכילת-יתר ובהשמנה, הרי חשוב ללמד את המטופלת בטיפול  גם טכניקות מעשיות ותפיסות כלליות, הלקוחות מהטיפול הפסיכולוגי הקוגניטיבי-התנהגותי, על מנת לעזור לה להתמודד עם הצורך הבלתי-נשלט לאכול אכילה, המזיקה לה. (ברשימה זו אני מתייחסת למטופלת-אישה, אך הכתוב כאן נכון גם לגבי גברים).
אילו תפיסות כלליות חשוב ללמד את המטופלת, הסובלת מבעיה של אכילת-יתר והשמנה?
1. נעים להציב לעצמנו גבולות – מחקרה של שולמית קרייטלר, לגבי תבניות החשיבה של נשים, הנוטות לאכילת-יתר והשמנה הראה, כי יש להן התנגדות להצבת גבולות לעצמן. בטיפול חשוב לעסוק בבעיה זו, ולדבר על ההנאה והרווח שיש בהצבת גבולות מתונה וסבירה.
2. הרעב נעים ומשפר מצב-רוח – לאנשים, הנוטים לאכילת-יתר, יש לפעמים חרדה ממצב של רעב. ייתכן שחרדה זו נובעת מחסכים פסיכולוגיים מוקדמים, שהם עברו כילדים. בטיפול הפסיכולוגי חשוב לדבר על חסכים אלו, ובמקביל לקשר את הרעב לתחושות חיוביות כמו מרץ ואנרגיה, איפוק עצמי, המתנה ועוד.
3. חיים טובים מאפשרים שליטה עצמית – השליטה העצמית קלה ואפשרית הרבה יותר כאשר אנו מאושרים. קשה לדרוש מעצמנו לשלוט על עצמנו כאשר אנחנו מתוסכלים וחסרים דברים החשובים לנו כמו זוגיות טובה, עבודה מספקת והורות רגועה. במידה ולמטופלת יש קשיי חיים בולטים – יש לטפל קודם בקשיים אלו, ורק אז להגיע לטיפול בשליטה באכילת-היתר.
ואילו טכניקות התנהגותיות חשוב לשלב בטיפול הפסיכולוגי באכילת-יתר ובהשמנה?
1. רישום האכילה – רישום האכילה מאפשר מעקב אחרי האכילה וגם שליטה עליה. לרוב אנשים, הנוטים להשמנה, אינם מעריכים מספיק, שהם מרבים לאכול. כך, רישום על האכילה מבהיר להם את נטייתם לאכילת-יתר, וגם משמש מעין "צופה חיצוני", העוצר את הדחף לאכול יותר מדי.
2. הגדלת הידע בתחום התזונה – הגדלת הידע בתחום התזונה כוללת: לימוד המזונות העוזרים להיות שבעים, לימוד העקרונות של פירוק הסוכר בגוף, לימוד האכילה סביב השעון הביולוגי של האדם (עיקר האכילה בצהרים, אכילה מעטה לפני הצהרים ואחרי הצהרים), לימוד העקרונות של אכילת פליאו (אכילה לפי תזונת האדם הקדמון – בעיקר שומן, חלבון וירקות) ולימוד העקרונות של תזונה בריאה. ככל שהידע של המטופלת גדול יותר –כך גדלים המעצורים הפנימיים, המנחים אותה להימנע מאוכל הידוע כאוכל מזיק.
3. לימוד עקרונות של אכילה מודעת – אכילה תוך התבוננות באכילה, ושילוב עקרונות של מיינדפולנס ומדיטציה עוזרים להאט את האכילה, להגדיל את ההנאה מהאכילה ולצמצם את כמויות המזון הנצרך.
4. לימוד עקרונות אכילה לפי היהדות – הרמב"ם היה מגדולי הכותבים בנושא אכילה נכונה. הרמב"ם כתב על אכילה, כך שהבטן מלאה רק בשלושה רבעים שלה, על מנוחה לאחר האכילה, על סדרי האכילה ועוד.
5. שילוב טכניקות מגבילות ומהנות – על מנת למתן את האכילה יש לשלב טכניקות, העוצרות אכילה מהירה וגסה מדי. טכניקות אלו כוללות: הכנת כל המנות על הצלחת – מבלי להוסיף להן בהמשך האכילה, שימוש בכלים נאים וקטנים, סידור השולחן כולו בצורה אסתטית ויפה, וספירת הלעיסות של המזון.
פירטתי כאן כלים מן הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, שחשוב לשלב בטיפול באכילת-יתר ובהשמנה. אשמח אם קריאת רשימה זו הועילה באופן כללי לידע שלכם בנוגע לאכילה, ותעזור לכם בהבנת הטיפול הפסיכולוגי באכילת-יתר והשמנה.

לאתר עשיר ומלא-תוכן היכנסו לכאן


יום רביעי, 17 באוקטובר 2012

לשלוט על האכילה


לשלוט על האכילה


לכאורה זוהי מטרה קלה: לשלוט על האכילה שלנו. בעצם, זו מטלה קשה מאין כמוה. מיליונים של אנשים בעולם המערבי, השבע, שואלים את עצמם איך לשלוט על האכילה של עצמם. לפעמים נשים רוצות לשלוט על האכילה של עצמן כדי לרזות או לא להשמין. לפעמים אנשים מבוגרים רוצים לשלוט על אכילתם כדי להיות בריאים יותר. לפעמים סתם אנחנו רוצים לשלוט על האכילה שלנו כדי להרגיש טוב אחרי הארוחה: לא להרגיש מלאים וכבדים מדי.
האם זה אפשרי?
קודם כל, טוב לרצות לשלוט על האכילה של עצמנו. טוב לרצות להציב לעצמנו גבולות. מפני שאחת הבעיות, למשל, של אנשים עם עודף משקל, היא שהם נגד הצבת גבולות לעצמם. אז אם אנחנו בעד גבולות, ומאמינים שאנחנו יכולים וצריכים להציב לעצמנו גבולות – אנחנו כבר במצב טוב.
ואיך להציב גבולות לעצמנו?
כאן יש מגוון של פטנטים, גישות ושיטות. אפשר לעשות רישום של האכילה – זה עוזר. אפשר להחליט על גבולות מסוימים, כמו: לא לאכול גלוטן, לא לאכול סוכר, לא לאכול אחרי שעה מסוימת בערב, לא לאכול כשלא רעבים, לאכול בצלחת קטנה, לשים לעצמנו מראש את המנה שאותה אוכלים, ובטח אתם מכירים עוד שיטות (אשמח אם תכתבו אותן כאן למטה).
סבא שלי, זכרונו לברכה, פעם אמר משפט, והמשפט הזה קצת העציב אותי, וגם התמיה אותי. אבל עכשיו אני מבינה את המשפט טוב יותר. הוא אמר: "אדם כורה את קברו במו פיו", והוא הסביר, שבאכילה הלא נכונה שלנו אנחנו מביאים על עצמנו את מותנו. גם סבא שלי, אגב, אהב אוכל טוב. אז התפלאתי לעצמי: "מה, אדם לא יכול לעצור את עצמו אם זה נעשה עד כדי כך מסוכן??"
אז לשם כך נכתבה הרשימה הזו. כדי שננסה לעצור את עצמנו. ברור, לא תמיד נצליח. אין הצלחה מלאה, אבל הצלחה יחסית – זה כבר הרבה.
בהצלחה לכולנו!

לכניסה לאתר עשיר ומלא תוכן לחצו כאן